18 اسفند 1393 - 13:15 شناسه خبر: 2256 نسخه چاپی

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی وزارت صنعت:

کالاهای ایرانی حضور کم فروغی در بازار عراق دارند

کالاهای ایرانی حضور کم فروغی در بازار عراق دارند مدیرکل صنایع غذایی، دارویی وزارت صنعت:
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به مطالعات انجام یافته در بازار عراق، گفت: با وجود شرایط مساعد برای عرضه کالاه ...

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به مطالعات انجام یافته در بازار عراق، گفت: با وجود شرایط مساعد برای عرضه کالاهای ایرانی در بازار شهرهای نجف، کربلا، بغداد و غیره اما کالاهای ایرانی در مجموع حضور کم فروغی در بازار این کشور دارند.

به گزارش پایگاه خبری كانون انجمن های صنایع غذایی ایران، از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، در نشستی با حضور مدیران صنعتی کشور، تدابیر توسعه بازار عراق برای صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی صادقی نیارکی گفت: بیشتر صنایع آرایشی و بهداشتی موجود در بازار عراق متعلق به ترکیه است.

وی با اشاره به آمار صادرات کالا به عراق، اظهار داشت: در سال 1392 میزان صادرات کالاهای آرایشی به عراق 800 تن به ارزش 2 میلیون و 200 هزار دلار و کالاهای بهداشتی به میزان 118 هزار تن و ارزش 81 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: صادرات کالاهای آرایشی به کل کشورهای طرف فروش ایران 1300 تن و صادرات کالاهای بهداشتی به میزان 172 هزار تن و ارزش 132 میلیون دلار بوده است.

صادقی نیارکی گفت: با توجه به مزیت نسبی کشور ما در این حوزه، هنوز 50 درصد ظرفیت ها خالی است که نمی توان نسبت به این مسئله بی تفاوت بود و شاهد حضور کشورهای رقیب در بازار این کشور باشیم.

در ادامه این نشست، قائم مقام معاونت امور صنایع با اشاره به کم بودن صادرات لوازم آرایشی و بهداشتی به عراق، اظهار امیدواری کرد در این نشست ها راهکار مناسبی برای رفع این معضل پیدا شود.

وی با اشاره به میزان قاچاق کالا در استان های خوزستان و بوشهر، گفت: صادرات کالا از راه های قانونی و رونق بازار فروش برای کالاهای ایرانی از ضروریات است که هیأت نمایندگی های ما در کشورهای خارجی و وابستگان بازرگانی در باز کردن راه های فروش کالاهای ایرانی می توانند موثر باشند.

طاهری یکی از نکات ضعف صادرات کالاهای ایرانی را در صنعت بسته بندی ذکر کرد و گفت: فرآورده های اروپایی در این زمینه بسیار پیشرفت کرده اند و با صنعت تبلیغات کالا نیز به خوبی آشنایی دارند.

در پایان این نشست برخی شرکت های صادراتی مشکلات مربوط به قوانین دست و پاگیر بازرسی، کمبود نقدینگی، قاچاق کالا، ممیزی های وزارت بهداشت برای تولیدکنندگان داخلی را از جمله معضلات صادرات کالاهای داخلی عنوان کردند.

 

منبع: ایرنا